Wspomnienie o śp. o. Janie Wolnym, paulinie
Ojciec Jan Wolny był człowiekiem niezwykłym. Ta jego niezwykłość emanowała już z zewnętrznej sylwetki. Był to wysmukły, elegancki mężczyzna, o dużej higienie osobistej. Już swoją postacią na pierwszy rzut oka przyciągał uwagę. Wysoki, sportowy typ, zadbany, estetyczny. Zawsze z uśmiechem na twarzy. Był człowiekiem pogodnym, mimo że zewnętrzny, otaczający go świat niósł ze sobą wiele zagrożeń i wyzwań. A jego wewnętrzna, głęboka wrażliwość wynikała nie tylko z tego, że był paulińskim zakonnikiem, który prowadził życie wewnętrzne, ale być może i z tego, że był artystą.
Kościół powszechny i Kościół lokalny Skałka Paulinów
Niniejsza prezentacja, składająca się z pięciu części, dąży do ukazania lokalnego Kościoła, jakim jest monastyczna społeczność Paulinów na krakowskiej Skałce na tle panoramy Kościoła powszechnego. Przypomnimy sobie najpierw aktualną definicję Kościoła. Wobec olbrzymiej socjologizacji Kościoła współcześnie, warto zapoznać się z tym, co Kościół mówimy sam o sobie: jak on sam siebie definiuje w świetle intelektu i wiary. Następnie ukażemy fragmentarycznie historię powstawania Zakonu Paulinów, aby przejść do opisania paulińskiego Kościoła skałecznego i jego eklezjalnych przejawów.
Wspólnota eucharystyczna
Dając się prowadzić Duchowi Świętemu, wciąż uczymy się właściwie rozpoznawać tajemnicę Kościoła właśnie dzięki Eucharystii. Ona jest bowiem nie tylko koroną wszystkich sakramentów, ale centrum i szczytem kościelnego życia, gdyż Zmartwychwstały włącza we wspólnotę wiary wszystkich swoich braci i swoje siostry, włącza ich do ofi ary uwielbienia oraz dziękczynienia, złożonej na drzewie krzyża raz na zawsze i w sposób doskonały Ojcu Niebieskiemu. Przez tę ofiarę chwalebny Pan nieustannie wylewa swojego Ducha na mistyczne Ciało, którym jest Kościół Trójjedynego Boga.
Kościół Ducha kontynuacją wcielenia Chrystusa
Studium to uwypukla obecność i działanie Ducha Świętego w tajemnicy Kościoła jako wspólnoty udzielającej się sakramentalnie Trójcy Świętej z otwierającym się na piękną rzeczywistość odkupienia człowieka. Kluczem do pogłębionego rozumienia Kościoła jest wydarzenie wcielenia, kiedy odwieczny Syn Boży przyjął ciało z Maryi z Nazaretu i spełniając wolę Ojca Niebieskiego, jako Jezus Chrystus ogłosił nastanie królestwa niebieskiego, które dziś złożone z elementu boskiego i ludzkiego prowadzi Duch Boży ku eschatologicznemu spełnieniu. "Paraklet, Duch Święty, którego Ojciec pośle w moim imieniu, On was wszystkiego nauczy i przypomni wam wszystko, co Ja wam powiedziałem" (J 14,26).
Książki można zamawiać u autora przez e-mail / Order books directly from author
Zsekularyzowane miasta
Poniższy esej "Zsekularyzowane miasto: między religijnością a duchowością" jest teologiczną refleksją nad stanem ludzi ośrodków miejskich, którzy są poddawani różnym procesom, będąc niekiedy aktywnymi ich sprawcami.
Chrześcijańska teologia w Azji
Azja jest największym kontynentem na ziemi, zamieszkałym przez około dwie trzecie ludności całego świata, przy czym na Chiny i Indie przypada prawie połowa wszystkich ludzi naszego globu. Najbardziej uderzającą cechą tego kontynentu jest zróżnicowanie jego ludów, które są dziedzicami bardzo starych kultur, religii i tradycji.
Więcej artykułów…
Statystyka
Odwiedza nas 8 gości oraz 0 użytkowników.
Zapraszam do lektury

Boski chleb człowieka…
Eucharystia była wielokrotnie zapowiadana już w Starym Testamencie. Szczególni…

Bosko-Ludzka Wspólnota. Podstawy Katolickiej Eklez…
W ciągu dziejów chrześcijaństwa rozumienie Kościoła było - i jest wciąż dalej -…
Chrześcijańska teologia w Azji…
Azja jest największym kontynentem na ziemi, zamieszkałym przez około dwie trzeci…