Sprawozdanie Sympozjum Lublin
Problematyka „Kościół a Kościoły” to przewodnia myśl ogólnopolskiego sympozjum organizowanego przez pracowników naukowych Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie, a w szczególności przez członków Katedry Eklezjologii. Odbyło się ono 3 marca 2025 r. w Lublinie.
Kultura Kościoła i kultura świecka – jedność w odmienności
Założeniem niniejszego przedłożenia jest wykazanie, iż stawanie się Kościoła prowadzi do dialogicznego spotkania ze środowiskami, które są poza Kościołem. Więcej: ten proces powstawania wspólnoty Bosko-ludzkiej z jednej strony zmierza do koniecznej krytyki wewnętrznego środowiska eklezjalnego i jego oczyszczenia, a z drugiej: wzmacnia kulturę świecką, a tym samym wpływa na właściwy rozwój całego świata, i to nie tylko w wymiarze duchowości. Niniejsza refleksja ma być zarówno kwestionowaniem procesów alienacji życia eklezjalnego, jakie zachodzą w społeczeństwach Unii Europejskiej, jak i też głosem sprzeciwu wobec różnych form populizmu i fundamentalizmu, jakie ujawniają się z całą ostrością we wnętrzu samego Kościoła.
Podwójna tajemnica Kościoła Trójjedynego Boga
Zamierzeniem niniejszego przedłożenia jest pogłębienie rozumienia ludzkiego Kościoła Trójcy Świętej. Poniższa refleksja będzie składać się najpierw z analizy pojęcia misterium, a następnie spróbujemy ukazać misterium Trójjedynego Boga. Kolejnym punktem będzie prezentacja zagadki człowieka w świetle chrześcijańskiej antropologii. I wreszcie, dysponując odpowiednim pojęciem misterium oraz pojęciem tajemnicy Boga oraz zagadki człowieka, będziemy mogli przejść do ukazania rozumienia Kościoła w aktualnym ujęciu teologii katolickiej.
Kościół powszechny i Kościół lokalny: Skałka Paulinów
Niniejsza prezentacja, składająca się z pięciu części, dąży do ukazania lokalnego Kościoła, jakim jest monastyczna społeczność Paulinów na krakowskiej Skałce na tle panoramy Kościoła powszechnego. Przypomnimy sobie najpierw aktualną definicję Kościoła. Wobec olbrzymiej socjologizacji Kościoła współcześnie, warto zapoznać się z tym, co Kościół mówimy sam o sobie: jak on sam siebie definiuje w świetle intelektu i wiary. Następnie ukażemy fragmentarycznie historię powstawania Zakonu Paulinów, aby przejść do opisania paulińskiego skałecznego Kościoła i jego eklezjalnych przejawów.
Wielość kierunków teologicznych i hermeneutyk
W poniższej prezentacji chodzi najpierw o ukazanie aktualnej panoramy i stanu teologii katolickiej. Naturalnie będziemy tu mieli do czynienia z dość dużym zarysem oraz zawężeniem jedynie do obszaru europejskiego. W tej wielości różnych kierunków uprawiania teologii – zależnie od koncentracji uwagi na przyjętym jednostkowym aspekcie Objawienia judeo-chrześcijańskiego oraz odnośnie do zastosowanych metod – wskażemy na dwa główne nurty, jakie wyodrębniły się w ostatnich dziesięcioleciach w Europie.
Od teologii zastępstwa ku teologii dialogu
Dowartościowanie znaczenia Objawienia judaistycznego dla integralnego ujęcia powstawania Kościoła ma już swoją historię, której z pewnością należy doszukiwać się w doktrynie Drugiego Soboru Watykańskiego (1962-1965), gdzie została w sposób zwięzły i obowiązujący przedłożona. Naturalnie, większe uwzględnienie Starego Testamentu w teologii katolickiej skutkuje nie tylko zmianami w obszarze eklezjologii, lecz i w odniesieniu do pozostałych dyscyplin teologicznych. W naszej refleksji skoncentrujemy się jednak przede wszystkim na nauce o Kościele. A precyzyjniej, określając zasięg naszych analiz, ograniczymy się do eklezjogenezy, stanowiącej jedynie część eklezjologii, obejmującej przecież nie tylko genezę Kościoła, ale jego naturę, strukturę i misję.
Więcej artykułów…
Statystyka
Odwiedza nas 4 gości oraz 0 użytkowników.
Zapraszam do lektury

Boski chleb człowieka…
Eucharystia była wielokrotnie zapowiadana już w Starym Testamencie. Szczególni…

Bosko-Ludzka Wspólnota. Podstawy Katolickiej Eklez…
W ciągu dziejów chrześcijaństwa rozumienie Kościoła było - i jest wciąż dalej -…
Chrześcijańska teologia w Azji…
Azja jest największym kontynentem na ziemi, zamieszkałym przez około dwie trzeci…